دستگاه کباب سیخ گیر

سیخ زدن کباب کوبیده بدون دخالت دست

کباب کوبیده یکی از غذاهای لذیذ و محبوب ایرانی است و کمتر کسی پیدا می شود که طرفدار این غذا نباشد. اما آیا تا به حال تصور کرده اید که بتوان بدون اینکه حتی به مایه ی کوبیده دست بزنید بتوانید آن را به سیخ بکشید؟! در این مقاله می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم، پس با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

دستگاه سیخ کردن کباب کوبیده

به طور کلی هر نوع کبابی در منوی غذاهای ایرانی، یک غذای خاص و اصلی محسوب می شود که همه ی ایرانیان حتی اگر طرفدار این غذا نباشند، مخالف آن هم نخواهند بود!( البته که امروزه بسیاری از افراد گیاهخوار هستند و غذاهای گوشتی به طور کلی در منوی غذایی آنها جایگاهی ندارد.)

با توجه به محبوبیت کباب کوبیده، ممکن است بسیاری از اوقات دلتان خواسته باشد تا یک کوبیده ی خانگی درست کنید و در یک آخر هفته در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید؛ همچنین ممکن است حین سفر یا پیکنیک و گردش نیز هوس کباب کوبیده همراه با گوجه و فلفل کبابی کرده باشید و بخواهید خودتان برای درست کردن آن وارد عمل شوید! اما مشکلی که در همه ی این حالات به ذهن شما خطور می کند و ممکن است شما را از این کار باز دارد، سیخ زدن کباب کوبیده است.

سیخ زدن کوبیده همانطور که بسیاری از شما می دانید کار حساسی است و نیاز به این دارد که تا حدی در این کار حرفه ای باشید، از طرفی سیخ زدن درست و اصولی کباب ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، مخصوصا اگر قرار باشد به تعداد زیادی کباب سیخ بزنید. همچنین اگر این کار را درست انجام ندهید باعث می شود که کباب ها هنگام پخته شدن روی منتقل از سیخ بریزند و تمام زحمات و مواد مصرفی شما را به هدر بدهند؛ زیرا در نریختن و خراب نشدن سیخ های کباب کوبیده هنگام پخته شدن، درست سیخ زدن کوبیده نیز علاوه بر حجم و تناسب مواد به کار رفته در آن (مقدار گوشت و دنبه و…)، تاثیرگذار است. پس خیلی مهم است که به سیخ زدن کباب کوبیده به صورت اصولی انجام شود.

اما آیا با دانستن این موضوع دیگر هوس درست کردن کباب کوبیده ی خانگی و دست ساز خودتان را می کنید یا نه؟!

در ادامه ی مقاله دستگاهی را به شما معرفی می کنیم که حتی اگر پاسخ شما به سوال بالا منفی باشد هم باعث می شود در پاسخ خود تجدید نظر کنید و با خیال راحت و هر زمان که هوس کباب کرده باشید به سراغ درست کردن آن می روید. این دستگاه چیزی نیست جز دستگاه کباب زن !

برای بسیاری از کارهای روزمره ی ما به ویژه در زمینه ی آشپزی و پخت و پز، ابزارها و دستگاه های مختلفی روانه ی بازار شده است که کار را برای ما ساده، سریع و بدون دردسر می سازند. برای مثال می توان به میکسر، گوشت کوب برقی، چای ساز، آبمیوه گیری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که سال های زیادی است در آشپزخانه ی بسیاری از ما جای گرفته است. اما یکی از دستگاه هایی که مدت زیادی از ارائه ی آن نمی گذرد و تا حدودی جدید محسوب می شود دستگاه کباب زن یا سیخ کن کباب است.

دستگاه کباب زن چیست؟

دستگاه کباب زن به نام های دیگری همچون کباب سیخ کن، سیخ زن کباب، کباب زن، سیخ گیر کباب و کباب گیر نیز شناخته می شود. دستگاه کباب سیخ کن، یکی از تجهیزات جالب و مفید صنایع غذایی است که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی و بدون دخالت دست در کوتاه ترین زمان ممکن، تعداد زیادی کباب کوبیده به سیخ بکشید.

دستگاه کباب سیخ کن در واقع قابلیت تزریق گوشت به صورت اتوماتیک به داخل قالب و سیخ را دارا می باشد و برای سیخ زدن انواع کوبیده ی گوشت قرمز و مرغ استفاده می ‌شود. کباب زن دستگاهی است که وجود آن درون هر رستوران و آشپزخانه ای ضروری است.

 دستگاه کباب زن انواع و اقسام مختلفی دارد که شما می توانید با توجه به هدف و نوع مصرف خود، یکی از این مدل های موجود در بازار را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع دستگاه کباب سیخ کن

همانطور که گفتیم، دستگاه کباب سیخ کن یا کباب زن به انواع مختلفی دسته بندی می شود که نوع انتخابی شما بستگی به نوع مصرف شما و هدفتان از استفاده از این دستگاه، دارد. بطور کلی دستگاه کباب سیخ کن به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شود که در ادامه به شرح مختصری از هر کدام می پردازیم.

1- دستگاه کباب زن دستی

این نوع دستگاه که از آن به عنوان کباب زن خانگی نیز نام برده می شود، همانطور که از اسمش پیداست بصورت دستی کار می کند و به درد ظهر جمعه و مهمانی های خانوادگی می خورد. با استفاده از این دستگاه حتی کسانی که هیچ تبحر خاصی در آشپزی و کباب سیخ کردن نداشته باشند نیز می توانند کباب های حرفه ای به سیخ بزنند؛ ضمن اینکه طول و ضخامت کباب ها یکدست و یک اندازه در می آید و این موضوع باعث می شود که کباب ها هنگام پخت از سیخ نریزند و مهم تر از همه اینکه تمام بخش های کباب به خوبی و بطور یکسان پخته شود. همچنین از مزایای دیگر این کباب زن این است که که فلزی بودن آن باعث می‌ شود دستگاه بوی گوشت به خود نگیرد.

 این نوع کباب سیخ کن ها خودشان دوباره به دو نوع برقی و معمولی تقسیم می شوند که در ادامه درباره ی آنها توضیح می دهیم.

2- کباب زن دستیِ برقی

 این نوع کباب زن که برق کار می کند، مناسب نگهداری و استفاده در منزل است. جنس این نوع دستگاه از فلز (معمولا آلومینیوم) و جنس محفظه ی کباب سیخ کن آن تفلون نچسب است. جنس فلزی این دستگاه باعث عمر مفید و طولانی آن می شود و می توانید با خیال راحت تا سال ها از آن استفاده کنید. استفاده از این دستگاه به نیروی دست زیادی نیاز ندارد و می توانید با آن در یک ساعت تا 100 سیخ کباب سیخ کنید. از برق موجود در این دستگاه برای گرم کردن محفظه ی کباب سیخ کن آن استفاده می شود که این گرم کردن بسته به آبی بودن یا نبودن دستگاه، طرز کار متفاوت دارد و این به آن معناست که کباب زن دستی برقی شامل دو نوع آبی و معمولی می شود:

  • نوع معمولی یا غیرآبی: به این صورت است که درون دستگاه یک heater (گرم کننده) تعبیه شده است و زمانی که دستگاه به برق وصل می شود، محفظه ی کباب سیخ کن گرم شده و با دادنِ گرمای کافی به مایه کباب باعث می شوند که مایه به سیخ بچسبد و سپس سیخ کباب را به راحتی از درون محفظه جدا کنید. همچنین بعضی از این کباب سازها این قابلیت را دارند که در جاهایی مثل پیکنیک و محیط بیرون از خانه که دسترسی به برق نداشته باشید، دستگاه را روی اجاق گاز یا گاز پیکنیکی قرار دهید تا گرم شود.
  • نوع آبی: در این مدل به جای heater که در مدل معمولی موجود بود، از یک محفظه ی آب استفاده می شود؛ به این صورت که ابتدا باید مقداری آب درون محفظه ی مخصوص آن بریزید؛ سپس با اتصال دستگاه به برق، آب درون محفظه می جوشد و باعث گرم کردن محفظه ی کباب سیخ کن می شود که مانند نوع قبل، مایه ی کباب را به درستی سیخ زده و می توانید به راحتی کباب سیخ زده شده را از درون دستگاه در بیارید. بطور کلی نوع معمولی کباب زن دستی برقی رایج تر از نوع آبی آن می باشد.

 

3- کباب زن اتوماتیک

این کباب سیخ کن در واقع نوع صنعتی این دستگاه محسوب می شود که برای استفاده در رستوران‌، کترینگ، تالارها و آشپزخانه های صنعتی مناسب است و مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده است. این دسته از کوبیده زن ها ابعاد بزرگی دارند و بصورت ایستاده یا رومیزی موجود هستند. رستوران‌ها با کمک این دستگاه می توانند کباب های بهداشتی‌ تر و باکیفیت‌ تری به مشتریان خود ارائه کنند. از سوی دیگر نیز، وجود این دستگاه در رستوران ها باعث می شود که به تعداد کمتری کارگر نیاز پیدا کنید و سرعت کار هم بالا می ‌رود. همچنین می تواند تاثیر بسزایی در افزایش سودآوری و بهروری در رستوران ها و آشپزخانه ها داشته باشد.

توان مصرفی موتور دستگاه کوبیده زن اتوماتیک، چندین کیلووات در ساعت است. همچنین مانند کباب زن های دستی برقی، المانی برای گرم نگه داشتن قالب روی دستگاه های اتوماتیک کباب زن نیز تعبیه شده است. سرعت سیخ گیری کباب نیز بسته به مدل و برند دستگاه برابر چند صد سیخ در ساعت است و در شرایط کاملا  بهداشتی کار می‌ کند.

دستگاه کباب سیخ گیر اصفهان

از سایر مزایای کباب سیخ کن اتوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اصلی ترین نکته در تهیه مواد غذایی آماده پخت، رعایت موارد بهداشتی است. در سیخ ‌گیری کباب کوبیده به روش دستی، احتمال آلودگی بسیار بالا است و این آلودگی ها در طولانی مدت از بین نمی رود و استفاده از آنها برای تعداد زیاد مصرف کنندگان خطرناک خواهد بود. اما با استفاده از دستگاه کباب سیخ کن اتوماتیکريالاین کار بدون دخالت دست انجام شده و کاملا بهداشتی است.
  2. با استفاده از دستگاه کباب سیخ کن اتوماتیک، در وقت و هزینه صرفه جویی می شود. زیرا در این روش سرعت سیخ گرفتن به روش ماشینی بسیار بالاست و نیاز به کارگران ماهر وجود ندارد.
  3. هزینه دستگاه کباب زن اتوماتیک با توجه به بالا رفتن ظرفیت پخت آشپزخانه و کم شدن هزینه ‌های پرداختی به کارگران اضافی، با درآمد اولین سال بعد از خرید دستگاه قابل جبران است و در زمان کوتاهی باعث برگشت سرمایه خواهد شد.
  4. با توجه به اندازه‌ گیری دقیق میزان گوشت و ابعاد کباب کوبیده، تمام سیخ‌ های کباب با دستگاه کباب زن اتوماتیک بصورت کاملا یکسان و یک اندازه و با وزن ثابت آماده می‌ شوند.
  5. دستگاه کباب سیخ کن، قابل حمل و نقل است؛ بنابراین جاسازی آن در محل آشپزخانه براساس چیدمان وسایل دیگر موجود، به راحتی امکان پذیر است.
  6. دستگاه کباب زن اتوماتیک مجهز به شمارشگر اتوماتیک، کلید قطع اضطراری و سیستم تنظیم فشار می باشد.
  7. نوع سیستم و مکانیزم عملکردی این دستگاه هیدرولیک است.
  8. ابعاد و وزن کباب بصورت سفارشی قابل تنظیم است.(قالب های کباب زنی در ابعاد مختلف روی دستگاه تعبیه شده است.)
  9. پوشش بدنه ی دستگاه کباب زن معمولا با ورق استیل است.
  10. دستگاه کباب زن اتوماتیک یا صنعتی مجهز به سنسورهایی جهت افزایش دقت و ایمنی است.
  11. استفاده از دستگاه کباب زن اتوماتیک برای هر دو سوی کسب و کار یعنی صاحبان سرمایه و مشتری کاملا رضایت بخش است. چرا که سود دهی و ظرفیت و سرعت بالای کار برای صاحبان کار از یک طرف و کیفیت پخت و بهداشت و سرعت تحویل برای مشتری از طرف دیگر باعث رضایت مندی هر دو سوی معامله خواهد بود.

پس از آشنایی با انواع کباب سیخ کن نوبت به آشنایی با نحوه ی استفاده از این دستگاه ها می رسد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

دستگاه کباب سیخ گیر

نحوه استفاده از دستگاه کباب سیخ کن

تمام دستگاه های کباب سیخ کن اعم از دستی و اتوماتیک، فارغ از نوع و جنس و قابلیت هایشان، محفظه ی مخصوصی در خود دارند که مایه ی کباب کوبیده در آن جای می گیرد. به این صورت که مایه را درون محفظه ریخته و سیخ را در جای مخصوص خود قرار می دهید و سپس با بسته شدن درب دستگاه، مایه ی کباب روی سیخ پهن می شود و به همین سادگی یک سیخ کوبیده آماده ی کباب کردن خواهید داشت. در تمام مدل های دستگاه این کار کمتر از 30 ثانیه طول می کشد.

تفاوت طرز کار کباب زن اتوماتیک و کباب زن دستی

  1. در کباب زن دستی پس از ریختن مایه کباب درون محفظه ی آن و قرار دادن سیخ درون جایگاه خود، باید بصورت دستی فشاری به محفظه ی حاوی گوشت وارد کنید تا مایه گوشت به سیخ بچسبد. اما در مدل اتوماتیک دستگاه، این کار بصورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود و شما فقط کافی است مایه کباب و سیخ را در جایگاه های مخصوص خود قرار دهید.
  2. دستگاه های کباب‌ زن اتوماتیک معمولا دارای ظرفیت سیخ گیری 1200 کباب در ساعت بوده و دارای شمارنده تعداد سیخ نیز هستند. وزن دستگاه کباب زن حدود 140 کیلوگرم بوده و قابلیت جابجایی آسان و سیستم تزریق یا تغذیه ی افقی را دارا می باشد.
  3. دستگاه کباب زن دستی دارای ابعاد و وزن کمتری نسبت به نوع صنعتی یا اتوماتیک آن بوده و حمل و نقل دستگاه آسان تر است. مصرف برق دستگاه کباب زن دستی نسبت به دستگاه ‌های کباب زن صنعتی تا چهار برابر کمتر است. همچنین سرعت سیخ گیری دستگاه کباب زن دستی تا 300 سیخ در ساعت است. با توجه به اینکه سیستم این دستگاه کوبیده زن مکانیکی است، استهلاک دستگاه به میزان قابل توجهی پایین تر است و چون دارای شتاب کمتری است از نظر ایمنی برای استفاده کننده خطر کمتری دارد.
دستگاه کباب سیخ کن

برای خرید دستگاه کباب سیخ کن چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

پس از بررسی تمام جزئیات گفته شده درباره ی انواع دستگاه کباب زن، نوبت به بررسی نکاتی که قبل از خرید هر یک از این دستگاه ها باید در نطر بگیرید می رسد. در ادامه به شرح تعدادی از فاکتورهای مورد بررسی می پردازیم تا بتواند بیشترین کمک را به شما در خریدتان بکند.

1)جنس بدنه دستگاه کباب ساز

زمانی که قرار است برای به سیخ گرفتن کباب کوبیده از یک دستگاه استفاده کنیم، یکی از مهم‌ترین نکته‌ ها این است که مایه کباب به بدنه ی دستگاه نچسبد و به راحتی سیخ گرفته شود. از این‌ رو، جنس بدنه دستگاه کباب سیخ کن اهمیت زیادی دارد. بدنه ی دستگاه های کباب زن می‌تواند از جنس پلاستیک، آلومینیوم یا تفلون باشد. رایج ترین جنس موجود در بازار از این دستگاه ها معمولا تفلون و پلاستیک است؛ اما کباب زن هایی که جنس بدنه ی آنها تلفون است انتخاب مناسب ترین می باشند زیرا هنگام کار گرم می ‌شوند تا گوشت به آن نچسبد.

2) برند دستگاه کباب ساز

نکته ی دیگر برای خرید دستگاه کباب زن برند آن است. همیشه می توانید با خواندن یا شنیدن نظرات سایر مصرف کنندگان از خوب بودن برند مورد نظرتان مطمئن شوید. همچنین در جست ‌و جو برای خرید کباب ساز به برند هایی مانند شاندرمن، زی نوین، نوین گر، آیلا و برندهای متفرقه بر خواهید خورد. اما در این میان با توجه به نظرات سایر مردم، ظاهرا برند شاندرمن با اسقبال بیشتری روبه‌رو شده است.

3)تولیدکننده ی دستگاه کباب ساز

نکته ی بعد خارجی یا ایرانی بود دستگاه می باشد که باید بدانید تمامی دستگاه‌ های کباب زن ایرانی هستند و در داخل کشورمان تولید می‌شوند. همچنین این دستگاه ها علاوه بر فروشگاه‌ های لوازم خانگی و نمایندگی ‌های فروش، در سایت ‌های فروش آنلاین نیز موجود و آماده‌ی خرید هستند.

4)قیمت دستگاه کباب ساز

شما باید با توجه به بودجه ی خود و نوع مصرفتان به انتخاب انواع دستگاه کباب زن دستی و اتوماتیک اقدام نمایید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که طبیعتا هر چه کیفیت بالاتر می‌رود، قیمت ‌ها هم بالا می‌روند. بنابراین اگر برای مصارف شخصی و خانگی، مناسب ترین انتخاب خرید دستگاه های کباب زن دستی می باشد که قیمت معقولی دارند؛ اما در صورت استفاده برای آشپزخانه و رستوران های بزرگ، نوع اتوماتیک این دستگاه برایتان مناسب خواهد بود که هزینه نسبتا بالایی نیز دارند.

5)اندازه سیخ های مورد استفاده در دستگاه کباب زن

نکته ی بعدی این است که ابعاد سیخ هایی که باید برای استفاده از دستگاه کباب زن به کار ببرید چقدر باید باشد. در راهنمای بعضی از دستگاه‌ های کباب ساز نوشته شده که بهتر است اندازه‌ و ابعاد سیخ و مقدار مایه گوشت برای هر سیخ به چه میزان باشد. بنابراین بهتر است راهنمای دستگاه را قبل از خرید و استفاده خوب بخوانید و در تهیه ی سیخ مناسب و هنگام آماده کردن مقدار گوشت برای هر نوبت کباب سیخ زدن، طبق راهنمای دستگاه عمل کنید.

6)نوع گوشت مورد استفاده در دستگاه کباب زن

تنها شرط استفاده از دستگاه های کباب زن این است که گوشت چرخ‌کرده در اختیار داشته باشید، زیرا فقط می توانید برای سیخ زدن کباب کوبیده از آن استفاده نمایید. اما اینکه نوع گوشت چرخ کرده ی شما گوسفند، بوقلمون یا مرغ باشد تفاوتی به حال دستگاه ندارد.

7)کیفیت نهایی کبابِ سیخ زده شده

پس از طی مراحل قبل و قرار دادن سیخ در جای مخصوص خودش درون دستگاه نوبت به مرحله ی مهم آخر می رسد و آن کباب سیخ زده شده است. نکته مهم این است که بتوانید به ‌راحتی سیخ آماده را بلند کنید، بدون این‌که گوشت از سیخ جدا شود یا تغییر شکل بدهد. در اینجا بخشی از کیفیت کباب به اندازه‌ گوشت و دنبه و پیاز برمی‌گردد. اما بخش دیگر آن مربوط به دستگاه کباب زن است که باید مایه کباب را به خوبی به سیخ بچسباند.

8)قابلیت شست‌وشوی دستگاه کباب زن

بعد از آماده کردن سیخ های کباب کوبیده، باید به فکر شستن و تمیز کردن دستگاه باشید و سپس آن را برای مصرف بعدی کنار بگذارید. خوشبختانه در تمامی کباب زن ها می توانید تنها با جدا کردن بخشی از دستگاه که با گوشت در تماس بوده، آن‌را با دست یا در ماشین ظرفشویی بشویید.